Laden...

Waarom een freelance tekstschrijver meer doet dan alleen teksten schrijven

Er bestaat een hardnekkig misverstand over mijn werk als freelance tekstschrijver: dat ik vooral achter een laptop zit en woorden aan elkaar knoop.
Was het maar zo eenvoudig.

Goed schrijven draait om veel meer dan taalgevoel. Het is begrijpen wat een doelgroep wíl lezen, wat ze nodig hebben, en hoe je dat zo brengt dat het logisch voelt en prettig leest. Dat vraagt om scherp kijken, doorvragen en soms juist schrappen in plaats van toevoegen.

Omdat schrijven voor veel mensen toch een soort mysterie blijft, deel ik drie tips die je meteen kunt gebruiken – of je nu zelf teksten maakt of overweegt iemand in te schakelen.

Tip 1: Schrijf zoals je praat

Veel teksten worden onnodig formeel zodra iemand begint te typen. Terwijl de beste teksten juist klinken alsof je iets aan iemand uitlegt.
Lees je tekst eens hardop. Klinkt het nog alsof jij het zegt? Zo niet, dan mag het waarschijnlijk simpeler en directer.

Tip 2: Houd het helder

Een tekst hoeft niet per se origineel, creatief of indrukwekkend te zijn. Hij moet duidelijk zijn.
Vraag jezelf voortdurend af: begrijp je doelgroep dit meteen? Als het antwoord twijfelachtig is, gaat er iets af. Niet erbij.

Tip 3: Begin altijd met het doel

Voordat een freelance tekstschrijver aan de slag gaat, staat één vraag voorop: wat moet deze tekst doen?
Informeren, overtuigen, vertrouwen opbouwen, richting geven – elk doel vraagt om een andere aanpak.
Zonder doel wordt een tekst al snel een losse verzameling gedachten.

En heb je dan nog wel een tekstschrijver nodig?

Soms wel. Soms niet.

Iedereen kan schrijven, maar niet iedereen kan schrijven op een manier die lezers vasthoudt én de boodschap scherp houdt. Soms scheelt het je vooral tijd, twijfel en herschrijven-van-een-herschreven-tekst om het uit te besteden.

En als je daarvoor iemand zoekt die helder, prettig leesbaar en nuchter schrijft, dan sta ik voor je klaar.

Tags:

Gerelateerde onderwerpen die u wellicht interesseren

Als je een webwinkel hebt of van plan bent er een op te zetten, heb je vast wel eens gehoord van Channable. Maar wat is

We hebben vastgesteld dat kortingscodes een positieve invloed kunnen hebben op het bedrijf, maar er zijn mogelijke valkuilen die de conversie en winstgevendheid kunnen verminderen.

Iedereen weet dat als je met je bedrijf je business constant wilt houden of wilt groeien; dat je niet meer om online heen kan. Daarnaast