Bent u van plan een eigen bedrijf te beginnen in de nabije toekomst? Dan willen wij u daarmee van harte feliciteren, want dat brengt veel prachtige voordelen met zich mee. U gaat dan namelijk helemaal zelf over uw eigen tijd, maar bovendien kunt u ook zelf bepalen hoeveel u gaat verdienen. Het is natuurlijk fijn om op die manier een soort van zingeving te creëren. Het punt is echter wel dat er verschillende zaken geregeld moeten worden als u besluit om voor uzelf te beginnen. U bent namelijk ook verantwoordelijk voor een deugdelijke administratie. In dit artikel gaan wij daar dieper op in, want kunt u uw administratie zelf doen, of kunt u het beter uitbesteden? In dit artikel bespreken wij de verschillende overwegingen die daarmee gepaard gaan. De voordelen van een ZZP administratiebureau inschakelenOf u wel of geen ZZP administratiebureau gaat inhuren hangt af van verschillende aspecten. Vindt u het bijvoorbeeld zelf leuk om met cijfertjes aan de slag te gaan? In dat geval is het niet per se noodzakelijk om een ZZP administratiebureau in te huren. Het is namelijk ook zo dat er tegenwoordig veel verschillende mogelijkheden zijn om zonder kennis toch uw administratie gemakkelijk te doen. U heeft namelijk verschillende boekhoudprogramma’s alwaar u optimaal van kunt profiteren. Deze regelen namelijk alles al voor u; het enige wat u moet doen is het inboeken. Maar in sommige gevallen kan een administratie bureau inschakelen toch voordelig zijn. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat u te maken krijgt met lastige kwesties als het gaat om de administratie. Misschien doet u bijvoorbeeld zaken met het buitenland en weet u niet goed hoe het zit met de btw. Bovendien kunnen er allerlei andere ingewikkelde fiscale regeltjes zijn alwaar u aan moet voldoen. In die gevallen kan een ZZP administratiebureau inschakelen dus wel een echte aanrader zijn. Delen uitbestedenU kunt er overigens ook voor kiezen om delen van uw administratie uit te besteden. Er zijn bijvoorbeeld bepaalde zaken omtrent uw administratie die u gemakkelijk zelf kunt doen. Daarbij kunt u denken aan de btw-aangifte. Het is vrij gemakkelijk om dit zelf te regelen, want u hoeft er alleen maar de verschillende facturen voor te registeren. Meer hoeft u in principe niet te doen. Als u een deel uitbesteedt, kunt u namelijk flink wat geld overhouden en dat is natuurlijk zeer mooi meegenomen. Uiteindelijk moet u zelf de afweging maken, maar hopelijk hebben wij u goed inzicht gegeven, zodat u een beetje weet wat wijsheid is. Het is iets waar u even goed over na moet denken namelijk. |