ZZP Administratiebureau

ZZP Administratiebureau

ZZP Administratiebureau

Heb jij een eigen bedrijf gestart? Dan is dat allereerst een felicitatie waard, want het is natuurlijk niet niks. Het brengt veel verantwoordelijkheden met zich mee, maar tegelijkertijd ook meer vrijheid. Zeker als je full time voor jezelf werkt en je niet meer verbonden bent aan de loondienst. Als je als ZZP’ er aan de slag gaat, dan zullen veel mensen zich het volgende afvragen: ga jij de administratie zelf doen, of besteed jij dit uit aan een zzp administratiekantoor. Het kan lastig zijn, want wat is wijsheid? In dit artikel geven we enkele overwegingen, zodat jij een betere beslissing kunt nemen.

 

Hoeveel kennis heb jij?

Allereerst is het belangrijk om na te gaan hoeveel kennis jij al hebt van de administratie. Heb jij vroeger misschien ooit een cursus gevolgd? Of is er misschien een andere reden waarom jij al enigszins wat ervan af weet? In dat geval is het niet altijd noodzakelijk om een administratiebureau in te huren. Er is namelijk ook zeer veel handige boekhoudsoftware alwaar je gebruik van kunt maken. Met deze boekhoudsoftware wordt alles al voor je uitgerekend en dat maakt alles een stuk gemakkelijker. Heb jij echter helemaal geen kennis en wil je verder ook geen risico nemen? In dat geval kun je er wel voor kiezen om een ZZP administratiebureau in te huren.

 

Hoeveel administratie heb jij?

Om na te gaan of je beter zelf je administratie kunt doen, of het beter kunt uitbesteden, moet jij jezelf ook de vraag stellen hoe groot je administratie is. Heb jij bijvoorbeeld meerdere mensen in dienst en is je administratie zeer complex te noemen. In die gevallen kun je bepaalde zaken beter uitbesteden, want de kans is groot dat je anders in de problemen komt. Als jij grote fouten met je administratie maakt, dan kun je bijvoorbeeld ook een flinke boete krijgen. Bovendien kan het veel kopzorgen met zich meebrengen. Huur in die gevallen dan ook altijd een ZZP administratiebureau in.

 

Wat besteed je uit en wat niet

Het punt bij de administratie is ook nog eens dat deze uit zeer veel verschillende onderdelen bestaat. Zo moet je bijvoorbeeld om de zoveel tijd een btw-aangifte doen. Dit is echter vrij eenvoudig om zelf te doen, dus dat kun je bijvoorbeeld zelf doen om geld te besparen. Het opmaken van facturen is bijvoorbeeld ook iets wat je prima zelf kunt doen. Een groter probleem ligt echter bij de aangifte inkomstenbelasting. Dit kan tamelijk complex zijn en daarom is hulp daarbij vaak geboden. Ga dus altijd na wat jezelf kunt doen, zodat je enig geld kunt besparen bij een ZZP administratiebureau.